Orientació acadèmica i laboral

 

1. EL PAPER DELS PARES I MARES EN LA PRESA DE DECISIONS DELS VOSTRES FILLS/ES

L’acabament de l’ESO, i per tant, de l’ensenyament obligatori, suposa començar una nova etapa on s’hauran d’anar prenent decisions entre diferents alternatives:


- Continuar estudiant?
- Fer el batxillerat?
- Treballar?
- FP o una carrera?...



En aquest moment serà fonamental la implicació de vosaltres pares i mares per tal d’ajudar els vostres fills i filles a resoldre tots aquests dubtes.
La família i l’escola tenen una gran part de responsabilitat en la formació i educació dels joves i per tant són una referència important per a l’alumne/a a l’hora de triar el seu futur professional.
Els pares i les mares sou importants en el procés d’orientació dels vostres fills/es durant tota la seva educació i especialment en els moments en què s’han de prendre decisions que condicionaran el seu futur (educatiu, laboral, personal...).
L’acabament de l’ESO, és un d’aquests moments, ja que ara hauran de decidir per quin tipus d’estudis decantar-se, o fins i tot, quina és la professió que volen estudiar.


ASPECTES A TENIR EN COMPTE ABANS DE PRENDRE UNA DECISIÓ 
Conèixer-se a un mateix i conèixer les opcions entre les quals es pot escollir són dos elements clau per assegurar una bona elecció.


1. AUTOCONEIXEMENT: és imprescindible saber com és un mateix per poder prendre decisions correctes i ajustades a la manera de ser de cada un/una. Caldrà reflexionar sobre cada un d’aquests aspectes personals:

  • LES HABILITATS – CAPACITATS O APTITUDS: 
    - Què saben fer be?
- Què són capaços de fer?
- En què destaquen?
- Quines assignatures els van millor?

Exemples: cuinar, arreglar aparells, escriure o parlar un idioma, dibuixar, jugar a bàsquet, cantar, resoldre problemes de matemàtiques, maquillar i pentinar,entendre un mapa...

  • LA PERSONALITAT:
- Com són?
- Com es comporten?
- Què els diferencia dels demés?

Exemples: són persones extravertides, ordenades, reflexives, optimistes, constants, actives, tranquil·les, parladores...

  • ELS VALORS:
- Què és important per ells/elles?
- Quines són les raons finals de les seves decisions?


Exemples: el prestigi, guanyar doblers, poder ser creatiu/va, manar un/una mateix, tenir seguretat a la feina, treballar amb més persones, ajudar als demés...

  • ELS INTERESSOS:
- Què els agrada fer?
- Quines són les seves preferències?
- Com gaudeixen del seu temps lliure?


Exemples: escoltar música, llegir, estar a l’aire lliure, muntar i desmuntar coses, arreglar la bicicleta o la moto, tenir cura d’algú (animals, infants...), dibuixar, estar amb amics i parlar...



2. FACTORS EXTERNS: són els que no depenen d’un/una mateix, sinó de l’entorn on vivim. Aquests factors fan referència a la formació (conèixer les possibles alternatives de formació a l’abast) i al món laboral (conèixer la realitat del mercat laboral).


  • LA FORMACIÓ: EL QUE S’HA DE SABER PER ESCOLLIR UNS ESTUDIS
  • La forma d’accedir a aquests estudis.
  • Els continguts o el pla d’estudis.
  • La durada.
  • Les sortides professionals (les tradicionals i les noves).
  • Els centres públics i privats on s’imparteixen.


  • EL MERCAT LABORAL:
  • El tipus de feines que realitzen aquests titulats/ades.
  • La situació actual de la professió en el mercat laboral.
  • Les perspectives futures de la professió.
  • El sou aproximat i les condicions laborals.
  • Les professions semblants i relacionades.
  • Les organitzacions o entitats on es pot obtenir més informació.


  • ALTRES FACTORS:
  • La família: expectatives sobre els fills/filles, recursos econòmics...
  • Els amics i amigues.
  • Els mitjans de comunicació.
  • Les professions de moda.

     
    2. ESTRATÈGIES PER A AJUDAR ELS VOSTRES FILLS/ES

    Els ajudau si...

  • Valorau l’escola i el seu esforç, no només en l’aspecte de notes o d’aprovar, si no com a mitjà per aprendre per a la vida.
  • Procurau que dugui una vida ordenada i descansi el temps necessari. Aconsellau una bona organització i planificació del temps i espai d’estudi.
  • Oferiu la vostra col·laboració, però sense suplantar la seva feina.
  • El motivau elogiant els seus esforços, valorant les seves qualitats personals i acceptant les seves limitacions. Proposau metes i esforços possibles i realistes.
  • No ocultau la informació que ha de conèixer el tutor/a, per dolorosa que sigui.
  • Tractau a cada fill/a amb iguals normes, però valorant les seves diferents maneres de ser.
  • No comparau mai un fill/a amb altres fills/es o amb altres persones.
  • Vos preocupau del/de la vostre fill/a com a persona, no només com a estudiant.
  • Criticau i corregiu les seves equivocacions o errades, però mai la seva persona.
  • No voleu compensar els vostres fracassos amb els èxits del vostre fill/a.
  • L’orientau, sense imposar-li res, en cadascuna de les opcions que haurà de fer al llarg de la seva vida acadèmica.
  • Respectau les decisions que prengui, després d’haver-ne dialogat.


3. EL SISTEMA EDUCATIU LOMCE


 
4. AVALUACIÓ I TITULACIÓ A 4t ESO


* Prova final d'avaluació a l'ESO: segons Ordre Ministerial ECD/393/2017 de 4 de maig:

"-Su carácter es muestral y su finalidad diagnóstica y se aplicará a los alumnos de cuarto de la ESO con independencia de sus calificaciones.

-Las pruebas valorarán el grado de adquisición de la competencia matemática, la competencia lingüística y la competencia social y cívica, teniendo como referencia principal las materias generales del bloque de asignaturas troncales cursadas en cuarto curso de ESO."

Superar aquestes proves, per tant, NO és un requisit per a obtenir el títol de Graduat en ESO durant el curs 2016-2017.




5. EL BATXILLERAT

Modalitats: ciències, humanitats i ciències socials (amb dos itineraris diferenciats), arts. 2 cursos (màxim 4 anys).
Accés: títol ESO

AVALUACIÓ I PROMOCIÓ:
  • Pas de 1r a 2n: màxim 2 suspeses. A segon l'alumne s'haurà de matricular de les assignatures pendents de primer.
  • Es pot repetir cada curs una sola vegada. Excepcionalment dues, sempre que no es superi el límit de 4 anys.
  • Títol de Batxillerat: totes les assignatures aprovades.

I les famoses «revàlides»?
Segons Real Decret-llei 5/2016, de 9 de desembre, article 2.4:
“Hasta la entrada en vigor de la normativa resultante del Pacto Social y Político por la Educación, la evaluación de Bachillerato para el acceso a los estudios universitarios tendrá las siguientes características:
a)      La evaluación únicamente se tendrá en cuenta para el acceso a la Universidad, pero su superación no será necesaria para obtener el título de Bachiller. (...)”


6. LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
 Cicles de Formació Professional Bàsica:  

  • Per alumnes sense títol ESO. 2 anys (permanença màxim 4 anys, repetir cada curs una vegada màxim, excepcionalment repetir una segona vegada): accés entre els 15 i 17 anys, després d’haver cursat 3r ESO (excepcionalment després de 2n).
  • Títol Professional Bàsic (permet accés a CFGM)+ Possibilitat de títol de Graduat en ESO si es fa l’avaluació final per qualsevol de les dues opcions (acadèmica o aplicada).
  • S’obté títol si s’aproven tots els mòduls. Inclou mòdul de formació en centres de treball.

Cicles formatius de Grau Mitjà:
Accés: Complir al menys una de les següents condicions:

a) Tenir:
·         Títol ESO.
·         Títol Professional Bàsic
·         Títol Batxiller
·         Títol Universitari
·         Títol Tècnic o Tècnic Superior.

b) Tenir certificat acreditatiu d’haver superat totes les matèries de Batxillerat.

c) Haver superat curs de formació específic per l’accés a cicles formatius de grau mitjà i tenir 17 anys cumplits l’any de finalització del curs.

d) Haver superat prova d’accés i tenir 17 anys.

S’obté títol si s’aproven tots els mòduls.
Accés a altres estudis: cicles formatius de grau superior (o Batxillerat).

Cicles formatius de Grau Superior:
Accés: Complir les següents condicions: tenir el títol de Batxillerat, títol universitari o títol de Tècnic o Tècnic Superior, o un certificat acreditatiu d’haver superat totes les matèries de Batxillerat.
 
S’obté títol si s’aproven tots els mòduls.
Accés a altres estudis: estudis universitaris de grau.

7. OFERTA ESCOLA D'HOTELERIA

Feu click aquí per veure l'oferta educativa de l'Escola d'Hoteleria de les Illes Balears.

8. ENSENYAMENTS DE RÈGIM ESPECIAL

  • Arts plàstiques i disseny.
  • Ensenyaments esportius.
  • Música i Dansa.
  • Idiomes. 



9. EL MÓN DEL TREBALL

 El món del treball i el mercat laboral, especialment, canvien molt ràpidament. Cada cop és menys habitual preparar-se per a una feina i treballar per sempre en aquesta mateixa feina. Actualment, el mercat laboral presenta unes tendències que fan que hagis d’estar preparat per afrontar constantment noves situacions i nous problemes. Cada cop es demana als treballadors que realitzin feines més flexibles, cosa que implica una formació més polivalent i unes determinades aptituds i capacitats (treball en equip, iniciativa, autonomia, prendre decisions...). Cada cop es fan més necessaris processos de formació permanent protagonitzat per treballadors amb capacitat d’aprendre a aprendre.
Com veus, en aquest món laboral de canvi constant i innovació permanent, el que més importa és la capacitat d’adaptació i d’iniciativa, combinada amb una formació permanent. Si és cert, com diuen els experts, que moltes de les professions necessàries es un futur proper encara no existeixen, el que compte és saber preparar-se per a desenvolupar les capacitats i habilitats que et permetran adaptar-te a qualsevol feina nova.

ACCÉS AL MÓN LABORAL 

Tant si creus que serà aviat, com si encara falta molt, quan arribi el moment de decidir el teu futur professional hauràs de tenir en compte moltes coses: les teves capacitats i habilitats, els teus interessos i motivacions, el teu coneixement sobre el món laboral, l’opinió de la teva família, la dels teus amics i amigues, la del teu professorat... Amb tots aquests elements hauràs d’elaborar el teu projecte professional.

Per elaborar el projecte professional, és útil preguntar-te algunes coses que et permetin clarificar alguns aspectes personals que t’ajudaran a decidir sobre el teu futur laboral.

1. Com ets? 

Encara que és la pregunta més complexa perquè fa referència al propi coneixement, et permetrà reflexionar sobre les característiques de la teva personalitat. Clarificaràs aspectes com: capacitats, aptituds, aficions...

2. Què saps fer? 

Prendràs consciència dels teus coneixements, de les teves habilitats, d’allò que has après, d’allò que domines...

3. Què vols fer? 

Hauràs d’explicar allò a què aspires, els teus desitjos, els teus interessos o les teves motivacions.

També per què vols treballar en una feina concreta. De moment no pensis en les teves limitacions personals ni en la situació del mercat de treball. Procura diferenciar en quina feina concreta vols treballar, en quin lloc, en quin tipus d’empresa...

4. Què pots fer? 

Ara sí que has de tenir en compte allò que has fet fins al moment: quins estudis oficials, quins altres estudis no oficials, quines activitats personals, quines activitats laborals, sí és que ja has treballat. Indica també quins títols oficials i no oficials tens. Així podràs clarificar les teves competències professionals que, després, et serviran per a elaborar el teu currículum.

5. On pots treballar? 

Aquesta pregunta fa necessari un procés de recerca per tal de recollir tota la informació que et permeti trobar on pots desenvolupar l’activitat professional que has elegit -Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), “Instituto Nacional de Empleo” (INEM), empreses de treball temporal (ETT), empreses de selecció de personal, anuncis de premsa, borses de treball, agències privades de col·locació, familiars, amistats i coneixences....

Finalment, quan decideixis buscar feina, si pots, mira de seguir aquests consells:

a. Intenta fer la feina que t’agrada.
b. Procura tenir les idees clares sobre allò que vols fer i no tinguis excessiva presa.
c. Informa’t bé sobre la feina i demana l’opinió de persones amb experiència.
d. No t’obsessionis en una sola feina. Tria entre diverses alternatives vàlides. 



 10. INSCRIPCIÓ I MATRÍCULA CURS 17-18



 11.ENLLAÇOS D'INTERÈS:


Ministeri d'Educació, Cultura i Esport: sistema educatiu, normativa, informació sobre beques i ajudes...

Todo FP: Secció del MEC especialitzada en informació sobre Formació Professional.

Descubre la FP: web amb informació sintetitzada sobre els diferents cicles de formació professional i interessants vídeos de professors explicant els diversos cicles que s'imparteixen.

UIB: Universitat de les Illes Balears. Informació sobre els estudis de Grau que s'ofereixen a les illes.

Oferta Educativa 17-18: document amb informació detallada sobre els processos d'admissió (calendari, barems...) on es recull l'oferta completa d'educació a Mallorca.

Procés d'Escolarització 17-18: normativa, calendari, oficines d'escolarització...

Formació Professional Illes Balears : portal informatiu de la Conselleria d'Educació i Universitat destinat als estudis de formació professional. Hi podreu trobar l'oferta educativa per al curs 17-18, informació sobre el procés d'admissió i altres informacions clau.